Auto Moto

LANXESS pomáhá automobilovému průmyslu v rozvoji elektromobility

Chemická společnost LANXESS vidí velký potenciál v elektromobilitě. Její odolné termoplasty jsou úspěšně používány v nabíjecím ústrojí elektromobilů. Kromě toho vidí LANXESS velký potenciál termoplastů v nabíjecích zásuvkách, stanicích a indukčních nabíjecích systémech.

Důraz na termoplasty vychází se současné poptávky a změření elektrotechnického a elektronického odvětví (E&E) v kombinaci s trendy v automobilovém průmyslu. „Společnosti s obou těchto odvětvích jsou po celá desetiletí odběrateli našich polyamidů a polyesterů. Díky těmto dlouholetým zkušenostem můžeme zákazníkům nabídnout zakázkovou výrobu. Ta splňuje přísné standardy a specifikace mezinárodního E&E a automobilového průmyslu. Právě proto jsou ideální pro použití v nabíjecí infrastruktuře,“ podotýká Sarah Luers, projektová manažerka LANXESS v oblasti vývoje aplikací E&E a vysoce výkonných materiálů.

Nabíjecí zástrčky a zásuvky

Materiály vyráběné společností LANXESS pod značkami Durethan a Pocan jsou používány hlavně jakou součásti nabíjecích zástrček a zásuvek. Tyto materiály jsou využívány i v dobíjecích nástěnných stanicích v garážích a též v indukčních bezdrátových nabíjecích systémech pro vysokonapěťové baterie.

Standardizace v oblasti elektromobility stále probíhá. I tak zmiňované polyamidy a polyestery nabízejí širokou škálu možností pro využití v systémech dobíjení baterií stejnosměrným i střídavým proudem. 

Nevyztužené materiály se používají hlavně v nabíjecích svíčkách. Nabízejí vysokou úroveň rozměrové stability a kvality povrchu. Jsou odolné proti nárazu a jsou mechanicky robustní. K dispozici jsou i jako sloučeniny zpomalující hoření, kdykoliv přijdou do kontaktu s dalšími elektronickými součástkami.
„Jedním z příkladů je bezhalogenový samozhášecí polyamid 6 Durethan B30SFN30. V testech hořlavosti prováděných podle americké normy UL 94 (Underwriters Laboratories Inc.) dosahuje nejvyšší klasifikace V-0 s tloušťkou zkušebního tělesa 0,75 milimetru,“ vysvětluje Sarah Luers a dodává, že je tak ideální pro tenkostěnné součásti, jakou jsou držadla zástrček. Ty totiž nemusí být nutně samozhášecí.

S ohledem na zvyšující se nároky na baterie a jejich nabíjení nabývají na významu polyamidové sloučeniny na bázi minerálů 6 Durethan BTC965FM30 a BTC77ZH3.0EF. Mají vysoký obsah plniva a jsou tak ideální pro komponenty v blízkosti nabíjecích zátek. První z nich je nehořlavý bezhalogenový a dosahuje klasifikace V-0 (0,75 milimetru) v testu UL 94.

Durethan BTC77ZH3.0EF obsahuje speciální minerální náplň, pomocí níž je možné dosáhnout vysoké izotropní tepelné vodivosti. Navzdory vysokému obsahu plniva vykazuje materiál vynikající vlastnosti. Nabíjecí zásuvky obvykle vyžadují kombinaci vyhovující požární odolnosti a mechanické pevnosti. „Tyto požadavky jsou splněny například halogenidem, nehořlavým materiálem a polyamidem vyztuženým skleněnými vlákny 6 Durethan BKV30FN04, který také uvádí UL s klasifikací V-0,“ říká Sarah Luers.

Kryty a konstrukční prvky pro nabíjení nástěnných stanic

Tyto materiály se hodí i při výrobě krytů a konstrukčních prvků nástěnných nabíjecích stanic. Jejich viditelné části musí být snadno barvitelné a odolné vůči povětrnostním vlivům. Musí být také odolné vůči UV záření a musí vykazovat nízkou tendenci k deformaci. 

Tyto požadavky splňuje termoplast Pocan C1203 – je vyrobený z nevyztužené směsi polykarbonátu a polybutylenu tereftalátu (PBT). 

Materiálem vhodným pro konstrukční prvky je pak vyztužený a extrémně silný a tuhý Durethan BKV45FN04. Bezhalogenový samozhášecí polyamid 6 vykazuje vysokou 600 V (CTI A) a dosahuje klasifikace UL 94 V-0 na 0,4 milimetru.

Indukční nabíjecí cívky

Mezi současné trendy patří i induktivní a bezdrátové nabíjení baterií elektromobilů. Ploché podlahy a brzdové destičky vozidla mimo jiné obsahují indukční nabíjecí cívky.  Tyto podlahy musí být konstruovány z materiálů, které jsou nejen nehořlavé a mechanicky silné, ale mají také nízkou tendenci k deformaci a vykazují vysokou dielektriku. Materiály musí být odolné vůči světlu a povětrnostním vlivům, přičemž jejich vlastnosti zůstávají vysoce stabilní v teplotním rozmezí -45 až +125 °C. 

LANXESS nabízí komplexní balíček služeb

LANXESS podporuje zákazníky v celém procesu vývoje a výroby komponentů používaných v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily. To zahrnuje vývoj specifických materiálů až po jejich samotnou výrobu. Balíček pro zákazníky zahrnuje i inženýrské služby během návrhu součástek, jako jsou simulace CAE, výpočty toku formy a různé zkoušky hotových součástí. „Provádíme také testy na odolnost proti UV záření a chování materiálů při požáru, které jsou v souladu se standardy, jako jsou zkoušky IEC 60695-2-13,“ říká Luers. Rozsah služeb zahrnuje také zkoušky dielektrické pevnosti v souladu s IEC 60243-1.

Více informací o produktech, vývoji, technologiích a službách LANXESS, které využívají polyamidy, polyestery a termoplastické kompozity pro nové formy dopravy a zejména elektromobilitu, najdete na https://new-mobility.lanxess.com a www.hiant.lanxess.com

Related posts

Škoda Fabia čtvrté generace – větší, úspornější a bezpečnější

no-media.cz

Jak často byste měli kontrolovat a vyvažovat kola vašeho vozidla

no-media.cz

Autobazary podle ČOI: Většina podvádí, solidních prodejců je málo

no-media.cz