Aby byla zajištěna bezpečná a bezproblémová jízda na silničních komunikacích, musí vozidlo procházet pravidelnými kontrolami, které zahrnují i kontrolu tlumičů. Tlumiče do auta jsou dnes nepostradatelností a právě na nich stojí z velké většiny bezpečnost jízdy na silnicích. Udržují kola v neustálém kontaktu s vozovkou, také se podílí na tlumení nárazů, ke kterým při jízdě může dojít. Jenže věděli jste, že tato část nebyla součástí vozidel vždycky?
Doprava se vyvíjela
Tlumiče Audi, BMW nebo Volkswagen viděly světlo světla s postupným vývojem dopravy. Když se začala doprava vyvíjet opravdu ve velkém, konstruktéři přicházeli s novými nápady, jak vozidla ještě vylepšit. Už se muselo jednat o skutečně výkonné a účinné pohonné jednotky, které musely mít nejen pevnou karoserii, ale také pořádné odpružení, aby byla zajištěná pohodlná i bezproblémová a bezpečná cesta na silnicích.
Navíc se muselo přijít na to, jak zmírnit otřesy, ke kterým při jízdě dochází, když svým vozem najedeme na nerovnost na silnici. Tyto otřesy byly velmi nepříjemné, ovšem jejich řešení zřejmé – jsou zapotřebí tlumiče, které by ponechaly vozidlo co nejvíce v klidu a zároveň by nijak neovlivnily ovládání vozidla.
Tlumiče od počátku částečně tlumily vibrace
Tlumiče od samotného počátku tlumily vibrace karoserie, a to vlivem třecí síly mezi plechy. Tento efekt byl však později eliminován. Designéři navrhnuli rovnou několik samostatných prvků, kdy každý měl trochu jiný úkol. Zatímco jeden byl zodpovědný za změkčení nárazů kola, druhý obnovil kontaktní plochu kola, odpružil jej a poté uvedl prvek tlumiče do původní polohy.
Zkrátka a dobře společně s tlumiči došlo k vývoji řady dalších prvků, které měly zajistit vzájemné fungování. Dnes se však všechny tyto prvky sjednotily do jednoho suchého třecího tlumiče, u jehož vývoje se designéři inspirovali u konstrukce podvozku letadla.