Ekonomičtí analytici se shodují, že krize, do které vstupujeme, bude nebývale hluboká. Zároveň v ní ale cítí celou řadu podnikatelských příležitostí. Nejde totiž o klasickou hospodářskou krizi, která se cyklicky objevuje, ale o krizi paradigmatickou. Tedy krizi, během které se bude muset společnost přeorientovat nejen na nový typ spotřeby, ale také na nový typ nabídky. Ať už půjde o služby, nebo o fyzické produkty.
Omezení spotřeby a vznik nové poptávky
V první fázi krize předpovídají ekonomové prudké omezení spotřeby, nejprve spotřeby domácností, která bude následována poklesem spotřeby firemního sektoru. Už v rámci tohoto poklesu spotřeby se ovšem objeví příležitosti, které by vizionáři s obchodním duchem neměli nechat ujít. S trochou nadsázky se tak dá říci, že krize otevře dveře řadě start upů, které teprve budou založeny.
Podle všech indicií půjde nejprve o nové firmy nabízející služby v B2B segmentu. Služby pro koncové spotřebitele zažijí boom až o něco později. Pokud jde o B2C segment, poptávka by měla růst zejména po:
- Službách zábavního průmyslu
- Osobní rozvoj a individuální vzdělávání včetně studia jazyků
- Kariérní poradenství a koučing
Změna přístupu k práci i zábavě
Ruku v ruce se změnou trhu nás čeká také změna přístupu k práci. Pandemie totiž dokazuje, že k efektivnímu fungování není u řady zaměstnanců bezpodmínečně nutná jejich fyzická přítomnost na pracovišti. Práce z domu pak má výhody pro zaměstnavatele i zaměstnance – ten první ušetří za pronájem a údržbu prostor, druhý čas při dojíždění do práce.
Analytici predikují také razantní změny v trávení našeho volného času. Týká se to zejména mužů, protože právě pánské koníčky a zájmy budou touto společenskou transformací postiženy více než koníčky žen. S trochou nadsázky se tak dá říci, že po generaci mileniálů nastupuje generace koronavirové pandemie, která si osvojí nové vzorce chování.